Merényi Zoltán honlapja
   
 
   
       
   
 
 
Hogyan vezessünk filmklubot?

A filmről

Korunk vizuális kultúrájában jelentős szerepet kapnak a filmek. Az emberek a szabadidejük nagy részét televíziónézéssel, vagy mozibajárással töltik. De vajon mi lehet a filmek sikerének titka?

Filozófusok találták ki azt a kifejezést a filmre, hogy a „valóság fiktív univerzuma”. A film egy világot tár elénk, amely sok ponton kapcsolódik a mi világunkhoz, de sok ponton túlmutat azon. Kifejezik vágyainkat, motívációinkat. A film világa gyakran olyan életet tár elénk, amilyet mi magunk is szeretnénk, s amelyet talán a valóságban el nem érhetünk.

A mai kor embere a nagyvárosok forgatagában magányosnak, jelentéktelennek, hétköznapinak érzi életét. Mindenki egy kerék a nagy gépezetben, melynek célját sem ismeri az egyén. Az egyes ember munkája során részfeladatokkal foglalkozik, tudása részleges, nem átfogó, s még a legjobban képzett emberek sem pótolhatatlanok a munkahelyeken. Az emberek tele vannak félelmekkel, emberi kapcsolataik terén is gyakran problémákkal küszködnek.

A filmek világa a valósághoz képest egyszerűbb, a szereplők személyisége jól kiismerhető, nem mint a valóságban. A filmek szereplői általában hősök, akik valamely nagy küldetést hajtanak végre.

Más filmekben a szereplők romantikus érzései győzedelmeskednek minden akadály felett, vagy nagy sikereket érnek el az élet különböző területein. A filmek segítségével körbeutazhatjuk bolygónkat, elutazhatunk akár a világegyetem távoli pontjára, vagy a fantázia világába, úgy hogy közben ki sem mozdulunk otthonról.

A filmek gyakran helyettünk álmodnak, rólunk szólnak és arról amiktől félünk, amiket szeretnénk elérni, amikre vágyakozunk. A filmek segítenek megérteni környezetünket, önmagunkat, kultúránkat. Értékeket magatartásformákat közvetítenek, ezért megértésük fontos számunkra, keresztények számára is.

 

  

 

Hogyan használjuk a filmeket az evangelizációban?

A Biblia tanusága szerint Jézus Krisztus is gyakran használt egy-egy történetet egy lelki, szellemi igazság bemutatására, szemléltetésére.

Ezek az igazságok gyakran elvontak, nehezen érthetőek, de a példázatok által könnyen felfoghatóak lesznek. A példázatok segítenek abban is, hogy gyakorlativá tegyünk egy nehezen érthető gondolatot. Összekapcsolják Isten időtlen világát, a Biblia ókori világát korunk emberének helyzetével.

A filmek is rávilágíthatnak egy üzenetre, azt saját életünkre nézve is alkalmazhatóvá teszi. A vizuális élmény felkelti az érdeklődést, kimozdítja az egyént a közönyből.

Gyakran érthetetlen az ellenkezés, ami a keresztényeket, egyes gyülekezeteket jellemzi, ha a filmek használata szóba kerül. Ez a megértés hiányából, és egy nagy adag beszűkülésből következik. Véleményem szerint a film egy eszköz, amit fel lehet használni jóra és rosszra. A Biblia arra tanít minket, hogy minden eszközt, lehetőséget használjunk fel annak érdekében, hogy az emberekhez eljuttassuk az evangéliumot. Ha a filmek közelebb vihetik az embert Istenhez, akkor nem lehet tisztátalan.

Pál evangelizációs stratégiája az volt, hogy a kultúrába ágyazva beszélt Jézus Krisztus üzenetéről.

 

Olvassátok el Pál Korinthusi leveléből Pál missziós gondolatait!

 

1Kor. 9,19-23

Mert bár én mindenkivel szemben szabad vagyok, magamat mégis mindenkinek szolgájává tettem, hogy minél többeket megnyerjek. A zsidóknak olyanná lettem, mint aki zsidó, hogy megnyerjem a zsidókat; a törvény uralma alatt levőknek, mint a törvény uralma alatt levő - pedig én magam nem vagyok a törvény uralma alatt -, hogy megnyerjem a törvény uralma alatt levőket. A törvény nélkülieknek törvény nélkülivé lettem - pedig nem vagyok Isten törvénye nélkül, hanem Krisztus törvénye szerint élek -, hogy megnyerjem a törvény nélkülieket. Az erőtleneknek erőtlenné lettem, hogy megnyerjem az erőtleneket: mindenkinek mindenné lettem, hogy mindenképpen megmentsek némelyeket. Mindezt pedig az evangéliumért teszem, hogy én is részestárs legyek abban.

 

Pál kész volt megérteni azoknak az embereknek a gondolkodását, akikhez beszélni akart. Felhasználta a görög irodalmat, művészetet is prédikációja kapcsán. (Csel.17.22-32)

 

1.Krón.12.33. – a kor kihívásainak felismrése a sikeres misszió kulcsa lehet!

 

Sokan úgy gondolják, hogy csak a bibliai történeteken alapuló filmeket lehet használni filmklubokon. Én úgy gondolom, hogy azok a filmek is hasznosak, de ha igazán el szeretnénk érni az embereket, akkor olyan filmeket kell vetítenünk, amiket szeretnek az emberek. Bizonyára vannak emberek, akik eljönnek a bibliai történetekre, de az biztos, hogy egy sikerfilmre többen el fognak menni.

 

A filmklub alkalmas a kapcsolatteremtésre, hídépítésre is. Ma az egyházi gyakorlataink, liturgiánk nagyon távol áll a világ gondolkodásától, szükség van ezért olyan helyekre, ahol találkozhat a hívő és nem hívő ember, ahol párbeszédet folytathat egymással a két világ. Sok előítélet, rossz tapasztalat él az emberekben a keresztényekkel kapcsolatban. Ezek egy része alaptalan, másrésze sajnos valós. Egy klub, ahol lehetőség van a kötetlen találkozásra lehetőséget ad egymás megismerésére, előítéletek lerombolására.

A párbeszéd során mi is tanulunk az emberektől, s reményeink szerint ők is tanulnak tőlünk.

 

  

A lényeg a keresztény filmklubnál a film megbeszélése!

 

A film művészet, amelynek jelentése nem egyértelmű. A film olyan, mint egy vers, amely  szinte többet árul el a nézőjéről, mint az alkotójáról. Ugyanarról a filmről két ember teljesen másként beszélhet, teljesen más jelenetek lesznek értékessé, megjegyzendővé. Példaként nézzünk meg négy híres festményt!

 

A klubvezető szerepe

A fentiekből következik, hogy jelentős szerepe van a filmklub vezetőjének, amely átvezeti a film élményéből a résztvevőket a Biblia világába. Fontos, hogy minden filmvetítéskor az emberek valamilyen üzenettel távozzanak. Nem kell minden filmklubon a teljes evangéliumot elmondani, megtérésre hívni az embereket, az sem mellékes, hogy az emberek ezeken az alkalmakon jól érezzék magugat, kellemes élménnyel távozzanak.

Nem mindig kell prédikálni. Gyakran elég az, ha jó kérdéseket teszünk fel, s engedjük, hogy az emberek maguk fogalmazzák meg az üzenetet.

Kerüljük a vitatkozást, nem jó, ha ezzel a magatartásunkkal kellemetlen benyomást keltünk a résztvevőkben, még akkor sem, ha épp nekünk van igazunk. Érvényes ennél az evangelizációs eszköznél is, hogy tiszteljük azokat az embereket, akikkel beszélünk. Ne higgyük azt, hogy mi mindent sokkal jobban tudunk, hogy mi a teljes igazság birtokosai vagyunk, lehet azok az emberek, akik eljönnek egy ilyen alkalomra nálunk tanultabbak, értelmesebbek. Ne viselkedjünk felsőbbrendűen. Mi is csupán kegyelemben részesült emberek vagyunk, akik azért tudnak valamit, mert megajándékozottak vagyunk.

A filmklub vezetője mindenképp kell, hogy ismerje a filmet. Előzetesen jó ha többször is megnézi, s felkészül a beszélgetésre. Tegyen fel néhány kérdést a film kapcsán, s próbálja megtalálni a film központi gondolatát (pl: kapcsolatok, barátság, igazság keresés, szabadság…)

 

A klubalkalom felépítése

Mivel a filmek általában több mint másfél óra hosszúságúak, ezért a beszélgetés nem szabad, hogy nagyon hosszú legyen, mert az emberek nem tudják végighallgatni. A klub hosszúságát lehet oldani azzal, ha a film utáni beszélgetés közben teát és egy kis kekszet, vagy szendvicset adunk a résztvevőknek.

A klub elején még a filmvetítés előtt a klub vezetője köszöntse a résztvevőket, s mondjon egypár gondolatot a filmről (ne mondja el a tartalmát). Hívja fel a figyelmet egy-egy kérdésre, amiről a film után majd beszélgetni fognak.

A film után a beszélgetés ideje alatt a klubvezető figyelje a résztvevők aktivitását, figyelmét, s ha úgy érzi, hogy az emberek már türelmetlenek, ne tegyen fel újabb kérdést. Ha lehetőség van, akkor a kötött beszélgetés után legyen lehetőség kötetlen beszélgetésre, mikor az emberek szabadon, felszabadultan beszélhetnek egymással. Fontos, hogy a beszélgetsére a jelenlévő hívők is készek legyenek. Ne egymással kezdjenek beszélgetni, hanem kezdjenek nyitni a vendégek felé. A hívők legyenek kezdeményezőek!

A klubvezető az alkalom végén mondja el az a gyülekezet további evangelizációs alkalmait, mikor lesz a következő klub, s a gyülekezet más alkalmait is hírdetheti.

Időközönként kérhetünk véleményt az emberektől egy anoním kérdőív kitöltésével. (Hogyan érzik magukat az alkalmakon? Milyen jellegű filmekre lennének kíváncsiak? Más jellegű alkalmakon is résztvennének-e?…)

 

A filmklub körülményei

Fontos a helyszín megválasztása. Jó, ha a filmklubnak állandó helye van és folyamatosan működik. Tehát nemcsak alkalmanként, hanem mondjuk havi rendszerességgel hosszabb időre rendelkezésünkre áll a terem. Ha van rá lehetőség, akkor ne televízión vetítsünk filmet, mert akkor azt kevesen tudják igazán élvezni. Ha tudunk, béreljünk videóprojektort, mellyel nagyobb vászonra is vetíthetünk. Az alkalom előtt rendezzük be a termet, hogy mire a vendégek megjönnek, már lehessen kezdeni az alkalmat. A terem legyen tiszta, rossz benyomást kelthet egy piszkos helység. A vendégeket jó, ha valaki fogadja, köszönti. Jó benyomást, feszültségoldást kelthet, ha vendégeinket kedvesen fogadjuk. Hamar otthon érzik így magukat nálunk. A filmklubra készülhettek pattogatott kukoricával, teával…

 

Filmklub meghírdetése

Fontos, hogy ne csak jó programot szervezzünk, hanem az emberek felfigyeljenek rá. Használjunk minden eszközt a reklámozásra. Plakátok, személyes meghívók, újsághírdetés, rádiós hírdetés… (Melléklet: filmklub plakát)

A plakáton legyen látható a film címe, (ha híres szereplők szerepelnek, akkor a főszereplők, rendező…) a filmklub pontos helye, ideje, s esetleg egy rövid figyelemfelkeltő leírás, ajánlás a filmről.

 

Milyen film alkalmas filmklub tartására?

A kínálat nagyon gazdag, rengeteg film van amikből választhatunk. Tarthatunk tematikus filmklubokat, mikor egy témát dolgozunk fel (pl: barátság, önértékelés) akár több filmen keresztül, vagy egy adott filmet dolgozunk fel részletesen.

A jegyzet mellé adunk egy ajánlást filmekről, amiket alkalmasnak látunk arra, hogy filmklubon felhasználjuk.

 

Speciális filmklub, mikor nem egy teljes filmet nézünk végig, hanem filmrészleteket nézünk meg, s beszélgetünk róluk. Az fontos, hogy ilyenkor egy klubnak egy témája legyen, tehát úgy vágjuk össze az egyes filmjeleneteket, hogy azok egy témát járjanak körül.

 

Néhány film feldolgozási lehetőségei

 

Patch Adams (Fsz: Robin Williams)

A film egy emberről szól, kinek élete válságba kerül. Öngyilkossági gondolatokkal kerül egy pszichiátriára, ahol teljesen megváltozik az élete. Rádöbben arra, hogy élete legnagyobb problémája, hogy örökösen saját problémáit próbálta sikertelenül megoldani. A pszichiátriáról elkerülve beiratkozik egy orvostudományi egyetemre, hogy másokon segítsen…

 

Beszélhetünk a film után életválságainkról, arról, hogy hogyan tudunk egy krízis helyzeten túljutni. Mi a problémáink oka?

 

Michael Quoist mondta, hogy „Az öröm akkor kezdődik el életedben, mikor abbahagyod saját boldogságod keresését, hogy másokat boldoggá tégy” – Hogyan igazolja ez a film ezt a gondolatot. Miért nem így élnek az emberek a világban? Lehet, hogy épp emiatt van annyi boldogtalan ember a világban?

 

Hol van a filmben Isten? Van egy jelenet, mikor a főszereplő egy sziklán állva perel az Istennel, aztán valami miatt megbékél a lelke. Beszélgessetek arról mi lehetett Isten titokzatos válasza Patch kérdésére!

 

A hernyó és a pillangó hasonlat, ami elhangzik a filmben, hogyan alkalmazható életünkre. A múlt lezárható, lehet tiszta lappal indulni, van lehetőség arra, hogy régi sebek begyógyuljanak?

 

Ments meg Uram!

A film egy halálraítélt ember utolsó napjairól szól, aki sokáig még saját maga számára is hazudik, nem ismeri be bűntettének szörnyűségét. Egy apáca kezd foglalkozni vele, aki elvállalja, hogy az utolsó napokban lelki vígaszt nyújt az elitéltnek, de az apáca ennél többet szeretne, meg szeretné menteni a lelkét…

Beszélhetünk a film után a bűnről. Mi a bűn?

Minden ember próbálja leplezni bűnét, védi magát és nem ismeri be amit tett. Mi lehet ennek az oka? Kain mondata szégyenletes bűne után: „Nagyobb az én bűntetésem, semhogy elhordozhatnám.” – nem érzi át tettének komolyságát, még mindig önigaz.

 A bűnbocsánat feltétele az, hogy az ember beismeri bűnösségét. (1.Jn.1.9) Hogyan jelenik meg ez a bibliai igazság a filmben, az életünkben?

 Beszélgethetünk a filmről az apáca szemszögéből. Mi indította ezt az apácát, hogy egy ilyen sötét helyre menjen szolgálni? Minket kikhez küldött Jézus Krisztus?

Van-e a mai hívőkben ilyen érzékenység az emberek felé?

 

Hogyan vezette rá az apáca az elítéltet, hogy beismerje tettét és bízzon Jézus Krisztusban? Mit tanulhatnak a hívők a filmből az evangelizációról?

 

Beszélhetünk etikai kérdésekről is, hogy mi a résztvevők véleménye a halálbűntetésről? Milyen álláspontot képvisel a filma kérdéssel kapcsolatban?

 

Shrek

 

Hol volt, hol nem volt, egy messzi mocsárban, meghitt magányban élt egy morcos ogre, akit Shreknek hívtak. Ám a zöld szörny nyugalma és élete egy napon fenekestül megváltozik. Hírtelen egy kaland kellős közepén találja magát, és egy szószátyár szamár társaságában meg kell mentenie egy hercegnőt a sárkány karmai körül. A mulatságos animációs film remekül ábrázolja az emberi kapcsolatok fejlődését és bemutatja, milyen egy igazi barát.

 

A film utáni beszélgetés lehetséges témái:

 

·        Vannak-e a világban „ogrék”, akik elmenekülnek az emberek elől, s akikre az emberek is furcsa módon tekintenek.

·        Hogyan diagnosztizálnátok az ogre problémáját? Milyen magatartást vett fel a csalódások elkerülése érdekében?

·        Hogyan működik az előítélet a társadalomban? Hogyan alkotunk véleményt az emberekről?

·        A film bemutatja, hogy az ogrék olyanok, mint a hagyma, rétegesek. Minden ember réteges, a látszat mögött gyakran egészen más rejtőzik.

·        Miért lett a szamár mégis barátja Shreknek? Hogyan gazdagította meg ez a barátság kettejük életét?

·        Mit tanít a film a megbocsátásról? Hogyan rendezhetjük a barátságban konfliktusainkat?

 

Good Will Hunting

Will Hunting csak húsz éves, de már kilóg a kemény dél-bostoni munkásnegyed környezetéből. Barátaihoz hasonlóan gürcöl, amikor éppen nem a helyi bárban lóg vagy nem keveredik összetűzésbe a törvénnyel. Sosem járt egyetemre, legfeljebb takarítóként felmosni a padlót. Mégis történelmi eszmefuttatásokat idéz fel fényképszerű emlékezetéből, és bámulatos gyorsasággal old meg Nobel-díjas professzorokat is zavarba ejtő matekpéldákat.
Amikor ez az elképesztően okos és betörhetetlenül vad fiatalember egy újabb verekedés után börtönbe kerül, az egyetemi matematikaprofesszor, aki szeretné szárnyai alá venni a bajkeverő zsenit, régi barátja, a pszichológus Sean McGuire segítségét kéri Will megszelídítéséhez. Sean azonban maga is rendkívül intelligens, érzékeny és sokat szenvedett ember, így amikor ez a két erős egyéniség találkozik, különös küzdelem veszi kezdetét.

 

·        Hogyan alakult ki a bizalom?

·        Lelkigondozás szempontjából nézve?

·        Barátság szempontjából nézve?

·        Mi a fontos az életben?

·        Mi lehet az oka sok ember viselkedészavarának?

 

A nap vége

 

Bergman talán legszebb filmje tanulmány az egyedüllétről, a szeretet hiányáról, az elmúlás miatt érzett szorongásról. A hetvennyolc éves Isak Borg orvosprofesszor, menyével együtt autón indul Lundba, a dél-svédországi egyetemi városba, doktorrá avatásának ötvenéves jubileumára. Útja során álom- és emlékképekben szembesül ifjúkora egyes részleteivel, és a nap végére ráébred élete idáig nem firtatott értelmére.

 

Fontos ismerni a rendező élettörténetét. Segít a filmjeinek megértésében.

 

Főbb gondolatok: Hogyan szembesülhet egy ember saját elrontott életével?

 

Ajánlott filmek listája:

 

·     K-pax, a belső bolygó (színes feliratos német-amerikai sci-fi, 120 perc, 2001)

·     Egy csodálatos elme

·     Számkivetett

·     Csodás álmok jönnek
Dr. Chris Nielsen és felesége, Annie házassága fájdalmasan megtört két gyermekük halála után. Az asszony nem tudja magát túltenni a történteken, noha Chris mindent megtesz közös életük érdekében. Négy évvel később egy balesetben Chris is meghal. A Paradicsomba kerül, amely fantasztikusabb hely, mint valaha is gondolta volna. Albert védőangyal segítségével Chris rátalál gyermekeire és kedvenc kutyájára. Az örökkévalóságban megvárná feleségét, de megtudja, hogy balesete után Annie öngyilkosságot követett el. Chris a védőangyal segítségét kéri felesége lelkének felkutatásához a reménytelen alvilágban...

·     A nő kétszer

·     Plesantwille

·     Trumann show

·     Minden6ó
Van, aki sosem elégedett. Bruce Nolan (Jim Carrey) hiába sikeres tévés műsorvezető, hiába szereti őt szép barátnője (Jennifer Aniston), képtelen abbahagyni a dohogást: szemében az egész világ egy nagy, jól szervezett összeesküvés, melynek egyetlen célja, hogy őt idegesítse.
Az Úristen türelme végtelen, de ez a panaszáradat már neki is sok. Megunja a dolgot, és dühében egy hétre rábízza Bruce-ra a mindenhatóságot: eddig csak a szája járt, most azonban megmutathatja, mit csinálna másképp, hogy jobb legyen a világ.
Mit tesz tehát egy ereje teljében és jókedve szűkében lévő harmincas férfi, ha minden kívánsága valóra válik? Triplájára növeli barátnője kebelméretét? Leszoktatja kutyáját a reggeli kikéredzkedésről? Vagy esetleg rögtön nekilát a világbéke megteremtésének? Mindegy, a lényeg, hogy bebizonyítsa: ő jobb lesz, mint régimódi elődje...

·    Sötétkamra (színes, amerikai dráma, 2002) (tartalom: Seymour (Robin Williams) csendes, egyszerű ember. Egy nagyáruházban dolgozik, fényképeket nagyít; a visszatérő vendégek néha extra ajándékképet is kapnak tőle. Yorkinsék a kedvenc vásárlói. Már hat éve itt nagyíttatják a családi fotóikat, és ha ők rendelnek, Seymour minden képből kettőt készít: egyet magának tesz el. Mert úgy döntött, ezek az emberek az ő családja, és még ha nem is tudnak róla, ő Yorkinsék Seymour bácsikája. Egyre közelebb kerül hozzájuk. Észrevétlen marad, de egyre többet tud róluk. Ártatlan arccal mosolyog, ha találkoznak, de a tervei már nem ártatlanok. Be akar kerülni a házukba, hogy megjutalmazza a jókat, és megbüntesse, aki hibázott...)

·     A Grincs (karácsonyi filmklubra ajánlott)

·     Amerikai szépség (amerikai oscar-díjas film, 1999)

·     Egyenesen át (színes magyarul beszélő amerikai thriller, 115 perc, 1990, tartalom: Az Orvostudományi Egyetem Gyakorló Kórházában medikusok egy csoportja vakmerő kísérletbe kezd. Nelson Wright, a kísérlet kezdeményezője beszervezi Rachel Mannus-t, a klinikai halál szakértőjét; David Labraccio-t, a túlbuzgósága miatt felfüggesztett, gyakorlatias kollégát; Joe Hurley-t, a nők kedvencét; valamint a tehetséges, ám zárkózott Randy Steckle-t. Ez a kis csapat készül arra, hogy laboratóriumi körülmények között átlépjen a klinikai halál állapotába, és utána visszajöjjön az életbe. Azt azonban nem is sejtik, hogy mit hoznak magukkal vissza... )

·     A jövő kezdete

·     Az életvonat

·    Gattaca

·     Az élet szép
Az élet szép - romantikus darab a fasiszta uralom alatti Olaszországból. A történet a nevetés és a képzelet erejéről szól, amely megindítja a szívet és megerősíti a lelket. 1938-ban járunk, amikor a szeretetreméltó, álmodozó Guido - a növekvő rasszizmus és szűklátókörűség közepette - beleszeret visszafogott tanárnőjébe, Dorába. A csodaszép lány azonban egy helyi náci tiszt menyasszonya, Guidot pincérként látjuk viszont az eljegyzésen. Mindent elkövet, hogy a lányt bánatos jövőjétől eltérítse ... Meseszerű szerelmi történet kezdődik. Öt év múlva Guido és Dora házasok és született egy fiuk, Giousé is. A politikai légkör egyre romlik, végül Guidot, aki félzsidó, táborba viszik családjával együtt. Az apa, hogy túlélhesse a borzalmakat, és hogy fiát minél jobban megkímélje, azt találja ki, hogy az egész, ami körülveszi őket tulajdonképpen egy nagy játék, amelyben a rabok a versenyzők és az őrök a játékvezetők. Benigni az önfeláldozás, a szeretet és a védelmezés filmjét készítette el. Komikusi képességei és chaplini stílusa igen élvezetessé teszik az alkotást, amely mindazonáltal megrázóan drámai módon mutatja be a fáradhatatlan emberi lélek küzdelmeit.

·     Mátrix (színes magyarul beszélő amerikai sci-fi, 144 perc, 1999, Tartalom: Két valóság létezik. Az egyik mindennapi életünk - a másik az, ami mögötte van. Az egyik álom. A másik a mátrix.)

·    A legyek ura (színes amerikai kalandfilm, 90 perc, 1990, Tartalom: Mi történik egy lakatlan szigeten egy magárahagyott gyermeksereggel? Egykor Isten áldását kérték a kadetiskola növendékei és Shakespeare-t olvastak. "Nem vagyunk mi vademberek, angolok vagyunk" - hangzik el egy gyermekszájból. A gyermekek eleinte megpróbálnak valamiféle demokratikus rendet tartani: akinél a kagyló, az szólhat. A megpróbáltatások, az éhség, a magáramaradottság azonban hamarosan kikezdi a józan, s egyben játékos gyermeki gondolkodást. A rend felbomlik, s a fiúk két táborra szakadnak. Természetesen az a csapat népszerűbb, amelyikben nem kell semmilyen szabálynak megfelelni. A másik csapat parancsnoka, Ralph félelemmel tapasztalja, hogy már csak néhányan maradtak a fékezhetőbb gyermekek közül. A két tábor között végeláthatatlan küzdelem kezdődik.)

·    A kölyök (színes magyarul beszélő amerikai vígjáték, 104 perc, 2000, tartalom: Ha az ember negyvenéves, agglegény, sikeres és elegáns, az élet császárának képzelheti magát. Ha viszont naponta legalább négyen nevezik szemét alaknak, elbizonytalanodhat kicsit. Russ Duritz azonban nem elbizonytalanodós fajta. Imidzsügyi tanácsadó: mindenkiről megvan a véleménye, és mindenkinek el is mondja. Ettől boldog? Lehet. Mindenesetre közeledik a negyvenedik születésnapja, és olyan furcsa dolgok történnek vele, amik visszavonhatatlanul felforgatják az életét. Először egy kis piros kétfedelű repülőgép majdnem levágja az autója tetejét. Azután, mintha egy megfoghatatlan betörő járkálna a lakásában. Végül - mindennek a tetejébe - beköltözik hozzá egy kisfiú, aki hihetetlenül kétballábas, Rustynak hívják, és nem lehet kirúgni. Mindig visszajön. Ki ez a kölyök? Mit akar? Miért hasonlít olyan nagyon kéretlen szállásadójára? Honnan ismerik olyan jól egymás szokásait? És miért jelenik meg, aztán tűnik el váratlanul egy csak koleszterindús hamburgereket árusító gyorsbüfé a városban? Semmi baj, minden kérdésre akad válasz: méghozzá meglepő, varázslatos és nagyon mulatságos.)

·    Szeress, ha tudsz (Playing by Heart) - Mi a baj a kapcsolatainkkal?
A filmben parádés színészi gárda fűzi a kezdetben különálló történeteket jelenetről jelenetre, s a néző észrevétlenül, egyre beljebb sodródik az egyes emberi sorstörténetekbe, minden szín ismerős, minden mondat hiteles, s minden mozdulat a helyén van. Az éppen lovaggá ütött Sir Sean Connery a tőle még sose látott papucs-papa szerepben díszeleg a legendás Gena Rowlands oldalán. Kettejük csipkelődése bájos és szívmelengető. Dennis Quaid a notórius hazudozó mindenkit levesz a lábáról agyrém, önsajnáltató történeteivel. Jay Mohr a vírus végső támadása ellen küzdő meleg fiú édesanyjával (Ellen Burstyn) szeretne végre az utolsó pillanatban békét kötni. Madeleine Stowe rendületlenül, és zokszó nélkül csalja a férjét, Gillian Anderson pedig olyan fiatal nőt hoz magabiztosan, aki nem hiszi el, hogy őt még szeretheti valaki. S amikor ott áll a nagy Ő előtte, egyszerűen minden önbizalma elillan...

·    Idétlen időkig (színes feliratos amerikai vígjáték, 97 perc, 1993)

      Phil önző, cinikus szűklátókörű alak, aki utálja a világot és éppen ezért igyekszik mások életét is pokollá tenni. Munkája sem lelkesíti különösebben egy pittsburghi televíziós csatornának készít időjárás-jelentéseket. Éppen vidékre készül, hogy onnan tudósíthasson a várható időjárásról. Az úton ketten tartanak vele: Larry az operatőr és az újonc producer, a csinos Rita. Phil már alig várja, hogy visszatérhessen Pittsburghba egy napi "száműzetéséből", ám ebben egy váratlan hóvihar, - amelyről ő természetesen azt jósolta, hogy nagyívben elkerüli a környéket, - arra kényszeríti, hogy egy vidéki szállodában éjszakázzon. Másnap reggel különös dolog történik vele: úgy érzi megismétlődik vele az előző nap, minden nyomorúságával együtt. A következő nap sem változik a helyzet, minden újra megismétlődik. Amikor a kétségbeesett Phil már nem bírja tovább, orvoshoz fordul segítségért, majd pszichiáterhez, de egyik sem tud mit kezdeni a szokatlan betegséggel. Phil, aki azt hiszi, mélyebbre már nem süllyedhet, ekkor az italhoz menekül, azután a nőkhöz...

·    Passió
A passió című film Názáreti Jézus életének utolsó tizenkét óráját jeleníti meg. A film nyitójelenete az Olajfák hegyének lábánál, a Gecsemáné-kertben játszódik, ahová Jézus elvonul az Utolsó Vacsora után imádkozni. Jézus ellenáll a Sátán kísértésének. Iskarióti Júdás árulása miatt Jézust elfogják és visszaviszik Jeruzsálem város falain belülre, ahol a farizeusok istenkáromlás vádjával szembesítik és tárgyalása halálos ítélettel végződik.

·    A Gyűrűk Ura (a szellemi harcról érdemes beszélgetni utána)

 

A legtöbb film beszerezhető a nagyobb videótékákban, vagy könyvtárakban. De a vetítés előtt nézzétek meg, hogy jó-e a minősége!

 

Jó filmkritikák és leírások az Interneten:

Szavazógép
Szerinted mi vár lelki értelemben Magyarországra?
    Ébredés lesz
    Stagnálás lesz
    Tovább sorvadnak a gyülekezetek
    Az emberek teljesen elfordulnak Istentől
    Más isteneket fognak követni az emberek
 
 
     
   
         
   
Oldaltérkép | Email | Kedvencek közé | Kezdőoldal powered by SiteSet