Bevezetés: az első alkalom összefoglalása
1. Az egyiptomi iskola tanítása
- Mózes egyiptomban megtanulta az egyiptomiak minden
tudományát
- Ez azonban kevés ahhoz, hogy alkalmas legyen arra, hogy
Isten szolgálatába álljon
- Megtanultuk, nem elég jó célokért harcolni, megfelelő
eszközök kellenek hozzá (2.Tim.2.5) – önmagamnak kell előszőr alkalmasá lennem
- A felkészülés folyamat – ami lehet hosszabb időt vesz
igénybe
- Isten útjai ezért néha érthetetlenek számunkra.
- Nem jó, ha lázadozunk azokban az időszakokban, amikor
nem értjük körülményeinket
Az elmúlt alkalom végén eljutottunk Mózessel midián
földjére, aki rövid időn belül (Jób jut eszembe)
- elveszítette otthonát
- múltját
- gyökereit
- küldetését
Olyan helyre került, ahol látszólag nagyon távol volt
elhívásától, Istentől
LÁTSZÓLAG
2. Látszólag teljes kudarc az élete
Volt-e már ilyen kudarc élményetek, amikor minden
összeomlott bennetek, körülöttetek, amikbe addig kapaszkodtatok?
Milyen tanulságai voltak ezeknek a kudarcoknak?
Menekül: múltja, s talán Isten elől is. – Mi volt már,
hogy menekültünk? Mózes leül a kút mellé – ez a kép tökéletesen ábrázolja
Mózes lelkivilágát Az idáig szüntelenül előrehaladó, rohanó ember egyszercsak
megáll!!! Mint Illés a rekettyebokor alatt – 1.Kir.19.4. Talán Mózes is ilyen érzelmekkel, gondolatokkal küszködött Lába alól kihúzták a talajt – meginog a biztonság érzet Ilyenkor az ember összeomlik – azt gondolja Isten is
megfeledkezett róla, de nem, épp Isten az, aki formálni akarja életét
3. A szíve tele van sérülésekkel
- elvetették barátai
- elvetették testvérei, saját népe
- egyedül van, magányos
Ő maga elveszíti hitét – nagyon mélyen van – nem metéli
körül fiát
De Isten felhasználja ezt a pusztai létet, arra, hogy
formálja Mózest Jer 18,6 – Isten a fazekas
4. A puszta jelentése a Bibliában:
Hós 2,16
- A puszta a jellemformálás helye
- Jak 1,2-4.
- Az ilyen helyzeteket nem szeretjük, de fogadjuk el, ha
belekerülünk ilyen szituációba, akkor annak célja van
-
Szeretünk sikeresek lenni dolgainkban, de nem biztos,
hogy ez minket értékessé, alkalmassá tesz az Isten szerint való életre
Pl: Jel 3,17 – Azt hiszed gazdag vagy – Ha minden sikerül,
az ember azt hiheti gazdag: megy ez nekem egyedül is
– De nélküle semmit – ezt nem lehet megtanulni értelmileg
(egyiptom iskolájában) ezt az élet iskolájában lehet megtanulni!
A pusztában minden más – nincs ami elvonja a figyelmet –
nincs színjáték, nincs csillogás, nincs pompa. Megszűnik a látszat bűvölete.
Az lehetsz, aki vagy, a lényegre összpontosíthatsz.
Mózes itt a hétköznapiság, a középszerűség állapotába
került. – Nem nagy célok, amikért él. Vannak ilyen időszakai az életnek!!! (pl:
1.Sám.1. – Anna élete, aki saját életét értelmetlennek látta, mert nem
tölthette be anyai hivatását) A pusztában ki vagy vonva a sürgésből, a látszat életből –
magad vagy szemben az Istennel Ki van szolgáltatva az ember a természetnek, itt nem úr,
mint Egyiptomban. Jöhet szélvihar, hőség van, kevés a víz…
5. Két dimenziós személyiségmodell: győztes-vesztes, jó
fiú-rossz fiú
Mózes Egyiptomban győztesnek és jó fiúnak érezhette magát, a
pusztába a másik végletbe eshetett!!! Az ékesszóló egyiptomi bölcs a pusztában elkezd dadogni
(önmagában is bizonytalan) Mi hogyan értékeljük életünket, önmagunkat?
6. A puszta a felkészülés helye
Lk 4,1 – Az Úr Jézus a pusztában
Persze Mózes életét egészében látva tudjuk, hogy mennyire
fontos a puszta, de akkor ő ott biztos nehezen élte meg.
A palotai csillogás, gazdagság után most szegénység,
fáradtságos munka… Az apósától függ megélhetése – az ő sátrában kell lakoznia
Megtanulja – jövevény ezen a földön, nincs itt otthona,
semmilye sincs! 2.Móz.2.22 – fiának a neve
Mi szeretnénk letelepedni, megtalálni helyünket – ez jó,
valós szükség, de nem szabad soha elfelejtenünk, hogy az igazi otthonunk
odafenn van.
7. Itt tanulja meg a helyes értékrendet az életben:
Zsid. 11,26
mivel nagyobb gazdagságnak tartotta Egyiptom kincseinél a
Krisztusért való gyalázatot, mert a megjutalmazásra tekintett.
8. Munkája
Juhokat vezet – megtanul vezetni, felelősnek lenni egy
nyájért… Később embereket kell majd vezetnie
9. Házassága
Ez is a felkészülés időszakához tartozik. Életvezetést is
tanul. Eddig a fáraó udvarában a nők valószínű csak futó kalandok voltak. Most
egy asszonyért vállal felelősséget. Megtanul családban élni, s családjáért
felelősséggel viseltetni.
Csak az tud igazán vezető lenni, aki családját jól
igazgatja. 1.Tim.3.2-4
Pál ebből kivétel!!
Egyiptomban szebbnél szebb, nemesebbnél nemesebb lányok
közül választhatott, itt megelégszik egy vidéki paraszt, pogány pap lányával Mi kit keresünk társnak? – mik az álmaink?
10. Közben hosszú idő telik el
Úgy néz ki Isten elfeledkezett a népről, Mózesről, pedig nem
így van. A láthatatlan valóságban Isten cselekeszik. Követi az eseményeket, és
jól időzít.
Még akkor is, ha ezt a látható valóságban nem is értjük.
Istennek miért nem sietős?
Megtanulja Mózes: Préd.3.1-8.
Most még nem a szolgálat, a szabadítás ideje van itt. Most a
felkészülés, a jellemformálás, az életvezetési
kérdések megoldásának ideje van itt.
Milyen jó lenne, ha mi is fel tudnánk ismerni az időket, s
azokat elfogadni. Most jelenleg hogyan látjátok, minek van itt az ideje az
életetekben?
11. Kész marad a változtatásra
Mózes egy új élethelyzetbe szokik bele, de nem úgy, hogy
most már innen nincs tovább, valahol szíve mélyén kész most is változni,
változtatni. Szűntelenül keresi helyét, önmagát.
De ez a következő alkalom témája lesz!
„Nem az emberi értékek építik Isten országát. Nem a
karizmák számától és nagyságától függ, hanem az elért megtisztulástól. Ezért
szükséges az, hogy lemondjunk minden emberi bebiztosításról, hogy szegénységünk
legyen az a keret, amely kiemeli Isten mindenható tevékenységét, az egytelent,
ami külső és belső rabságainktól megszabadít.” Jose Prado Flores: A pusztán
túl (34.oldal)
|